Ar elektromotoriem darbināts rats, sakārtota vide ap to, mobilitātes punkts pie rata, aicinot apmeklētājus ierasties ar kājām, sabiedrisko transportu vai elektroskūteriem, – topošais Rīgas panorāmas rats solās būt ne tikai viena no vilinošākajām pilsētas atrakcijām, bet arī 21. gadsimta “zaļās domāšanas” paraugs.
Zemes gabals Uzvaras parkā starp Slokas ielu un Raņķa dambi ilgi bijis bezpersonisks un nepieejams. Rīgas panorāmas rats ļaus izmantot šīs vietas potenciālu un atvērt to cilvēkiem. Kur cilvēki, tur arī nospiedums apkārtējā vidē. Tomēr Rīgas panorāmas rata attīstītāji norāda – šī atrakcija atbildīs visām vides aizsardzības prasībām, un zaļā dzīvesveida piekritēji tajā varēs vizināties bez sirdsapziņas pārmetumiem. Tam pamatā būs rata būvniecībā un attīstībā ietvertie daudzpusīgie risinājumi klimata neitralitātei un CO2 izmešu mazināšanai.
Panorāmas rats saka “nē” kaitīgiem izmešiem
Atšķirībā no tradicionāla atrakciju parka, kam raksturīga liela kņada, šī projekta ietvaros plānots izbūvēt tikai pašu panorāmas ratu un biļešu kasi. Tomēr tas nozīmē arī apkārtējās teritorijas attīstību, modernizējot parka infrastruktūru – pilnveidojot apgaismojuma sistēmu, labiekārtojot celiņus, soliņus, labierīcības un papildu apzaļumojumu, drošības nolūkos ierīkojot videonovērošanu. Saskaņā ar jauno koncepciju paredzēts renovēt celiņu tīklu visā Uzvaras parka daļā starp Mārupīti, Slokas ielu un Raņķa dambi, kas būs liels ieguvums apkārtnes iedzīvotājiem.
Tomēr viens no būtiskākajiem ieguldījumiem tīrākas un veselīgākas vides veidošanā būs panorāmas rata piekļuve: pie tā varēs nokļūt kājām, ar velosipēdu, sabiedrisko transportu vai mūsdienīgiem elektroniskiem transportlīdzekļiem. Stāvvieta rata pakājē paredzēta tikai autobusiem, cilvēkiem ar kustību traucējumiem un operatīvajam transportam. Nākotnē paredzēts, ka arī ratu apkalpojošais personāls izmantos ar elektrību darbināmus transportlīdzekļus gan ikdienas tehniskajiem darbiem, gan arī tūristu transfēram no pilsētas centra.
Panorāmas rata atrašanās vieta gan garantē, ka tas būs ērti sasniedzams ar sabiedrisko transportu. Turklāt pie rata izveidotajā mobilitātes punktā paredzēta velosipēdu un skūteru novietne, kā arī elektroierīču uzlādes punkts, motivējot videi draudzīga pārvietošanās veida izvēli.
Vairāk koku putnu čalām
Līdz ar Rīgas panorāmas rata būvniecību šī parka daļa atdzīvosies, solot drošu, mūsdienīgu un iedzīvotājiem draudzīgu pilsētvidi. Tiem, kuri nobažījušies par kņadu un troksni, uztraukumam nav pamata: rats klusi un mierīgi griezīsies parka ierastajās putnu dziesmās un bērnu čalošanā. Panorāmas rata teritorijā nav plānota mūzikas atskaņošana. Arī paša rata darbība, ko nodrošina Vācijā ražoti izcilas kvalitātes elektromotori, ir krietni klusāka par ierastajiem satiksmes trokšņiem. Rīgas panorāmas ratu varētu salīdzināt ar omulīgi murrājošu runci, tāpēc nekādu trokšņu apgrūtinājumu apkaimes iedzīvotājiem nebūs. Toties koku un līdz ar to putnu kļūs vairāk: saskaņā ar līgumu projekta īstenotājiem ir tiesības nocirst trīs kokus, tos aizvietojot trīskāršā apmērā. Šobrīd plānots pārstādīt divus dižskābaržus un nocirst vienu bērzu, tā vietā Marupītes krastā sadarbībā ar Rīgas mežiem iestādot piecas sakuras.
Zaļā domāšana Rīgas panorāmas rata attīstītāju iecerēs ir krietni plašāka nekā tikai teritorija apzaļumošana. Arī rata paviljona, jeb biļešu kases būvniecībā paredzēts izmantot videi draudzīgus materiālus un zemes siltumsūkņa risinājumu apkurei, kamēr ēkas jumta konstrukciju papildinās zāliens.
Panorāmas rats atradīsies vismaz 140 metru attālumā no tuvākajām dzīvojamām ēkām. Tāpat kā līdz šim, skats no šīm ēkām pavērsies galvenokārt uz parka kokiem. Toties gan vietējie iedzīvotāji, gan parka viesi novērtēs ērtības, ko sola jauni savienojumi, lai veicinātu cilvēku pārvietošanos starp dažādām parka daļām. Šādam nolūkam speciāli tiks izbūvēta jauna gājēju pāreja uz Slokas ielas, kā arī ierīkoti droši, ērti, apgaismoti un ar videonovērošanu aprīkoti gājēju celiņi. Bet Mārupītes labiekārtotajos krastos ainavu varēs vērot no attāluma.
Pašam savs ģenerators
Rīgas panorāmas ratu darbinās elektrība, turklāt padomāts ne tikai par videi draudzīgu enerģijas veidu, bet arī atrakcijas lietotāju drošību. Prot, panorāmas rata kustību nodrošinās astoņi vācu ražotāja SEW piedziņas mehānismi, kas paredzēti neierobežotam darbības laikam. Ja kāds no motoriem pārstāj darboties, panorāmas rats droši turpina kustību. Rata piedziņas sistēmai nodrošināts neatkarīgs ģenerators, kas sāks darboties, ja atslēgsies galvenā energopadeve, un tās pārtraukuma gadījumā rata apstāšanās laiks nepārsniegs 1 minūti. Paredzams, ka lieki resursi nebūs jātērē arī rata remontam tā ekspluatācijas laikā: visiem izvēlētajiem gultņu savienojumiem paredzēts neierobežots darbības laiks, t. i., virs 40 gadiem. Tādējādi rata ekspluatācijas laikā nav paredzēta gultņu nomaiņa, kas ir īpaši svarīgi attiecībā uz galvenās ass gultņiem.
Kāds izskatīsies Rīgas panorāmas rats – uzzināsim 2022. gadā, bet jau tagad ir skaidrs, ka tas nesīs virkni ieguvumu gan parka infrastruktūrai, gan apkārtējai videi.